Met de groene ambities, maar met afname van het aantal P+R-plekken, kijkt het bestuur van Amsterdam over de gemeentegrenzen heen. Op de eigen website geeft de gemeente informatie over P+R's buiten de stad. Een van de genoemde parkeerlocaties is station Sassenheim. Een woordvoerder van de gemeente Teylingen, waar Sassenheim onder valt, is er niet blij mee. 'De capaciteit is reeds beperkt.'
Met P+R-plekken aan de gemeenteranden wil Amsterdam de autodrukte in de stad verminderen. Echter, woningbouw en werkzaamheden zorgen ervoor dat er de komende jaren juist honderden parkeerplekken verdwijnen.
De gemeente Amsterdam benoemt enkele alternatieven in de regio, waar vaak meer parkeerplekken beschikbaar zijn en ook nog gratis. Zo is de reistijd vanuit Sassenheim naar station Amsterdam Centraal slechts 35 minuten. De gemeente zet in op het afvangen van autobezoekers op parkeerterreinen in de regio volgens de Hubsvisie.
Meningen over de Amsterdamse P+R-initiatieven zijn verdeeld. Terwijl gebruikers van het parkeerterrein bij Sassenheim enthousiast zijn, uiten buurgemeenten zorgen over oneigenlijk gebruik en parkeercapaciteit. Gemeenten zoals Almere, Haarlem en Hoorn reageren ook op de ontwikkelingen.
De aanpak van Amsterdam wordt geprezen door sommige, terwijl anderen wijzen op specifieke uitdagingen en het belang van functies voor hun eigen regio.